کامپوزیت یا لمینت؟

کامپوزیت یا لمینت؟

کامپوزیت یا لمینت؟


کامپوزیت یا لمینت؟

امروزه در صنعت دندانپزشکی از روش‌های مختلفی برای زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شود. کامپوزیت و لمینت دو روش بسیار متداول و محبوب هستند که طرفداران بیشماری دارند. سوال مهمی که کاربران و بیماران معمولا با آن مواجه هستند این است که از بین دو روش کامپوزیت و لمینت کدام یک بهتر هستند و بیمار باید کدام روش را انتخاب کند.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا راحت‌تر بتوانید از بین دو روش کامپوزیت و لمینت یکی را انتخاب کنید. به همین دلیل ابتدا به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم و سپس روش مناسب برای شرایط مختلف را پیشنهاد می‌کنیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

مزایا و معایب کامپوزیت

هرکدام از دو روش لمینت و کامپوزیت مزایا و معایبی دارند و برای شرایط متفاوتی کاربرد دارند.

مزایای کامپوزیت

  1. هزینۀ کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.
  2. فرآیند انجام کامپوزیت زمان‌بر نیست و به آسانی در طی یک جلسه توسط خود دندانپزشک در مطب انجام می‌شود.
  3. برای قرار دادن روکش کامپوزیت بر روی سطح دندان‌ها نیازی به استفاده از داروی بی‌حسی نیست.
  4. در صورت آسیب‌دیدگی کامپوزیت و شکستگی یا لب پر شدن آن، به راحتی توسط دندانپزشک ترمیم می‌شود.
  5. برای اصلاح رنگ، بدشکلی دندان، درست کردن دندان‌های نامرتب و با فاصله مناسب است.
  6. رنگ کامپوزیت را میتوان هماهنگ با دندان طبیعی انتخاب کرد.

معایب کامپوزیت

در کنار مزایای نام برده شده برای کامپوزیت، این روش از معایب و همینطور عوارضی نیز برخوردار است.

  1. بیمار ممکن است بعد از قرارگیری کامپوزیت بر روی سطح دندان با عوارضی مانند افزایش حساسیت دندان، احساس درد بعد از قرارگیری کامپوزیت و حساسیت به خوردن غذاهای بیش از حد گرم یا سرد پیدا کند.
  2. در صورتی که بیمار از روکش کامپوزیت دندان خود به درستی مراقبت نکند و اصول بهداشتی رعایت نشود ممکن است با آسیب‌دیدگی یا شکستن و یا زرد شدن روکش مواجه شود زیرا استحکام و دوام مواد تشکیل‌دهندۀ کامپوزیت خیلی زیاد نیست.
  3. در صورتی که از مواد اولیه و تشکیل‌دهندۀ بی‌کیفیت برای کامپوزیت دندان استفاده شود، بیمار با عوارضی مانند بوی بد دهان، عفونت لثه، پوسیدگی دندان و یک رنگ نبودن دندان‌ها مواجه خواهد شد.
  4. در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی باید برای طبیعی به نظر رسیدن کامپوزیت، دندان‌ها به طور مرتب پولیش شوند.
  5. طول عمر کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر و تغییرات رنگی آنها بیشتر است و طبیعی به نظر رسیدن لمینت بیشتر از کامپوزیت است.

مزایا و معایب لمینت

لمینت نیز از مزایا و معایب متعددی برخوردار است.

مزایای لمینت

  1. لمینت در مقایسه با کامپوزیت از استحکام بالاتری برخوردار است.
  2. لمینت در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی دندان از تهاجم کمتری برخوردار است.
  3. لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ مقاوم است.
  4. ظاهر لمینت طبیعی است.
  5. فرآیند درمان در مقایسه با روش‌هایی مانند ارتودنسی و ایمپلنت کوتاه است اما در مقایسه با کامپوزیت طولانی است.
  6. لمینت امکان طراحی خط لبخند را می‌دهد.

معایب لمینت

  1. لمینت نسبت به دماهای بسیار بالا و بسیار پایین حساسیت دارد.
  2. در صورت بروز هرگونه آسیب‌دیدگی در لمینت دندان، امکان ترمیم وجود نخواهد داشت و باید روکش به طور کامل توسط دندانپزشک خارج شود.
  3. در این روش تراش سطح دندان‌ها اجباری است.
  4. در صورت نصب نادرست لمینت ممکن است بیمار با مشکلاتی مانند التهاب لثه و بوی بد دهان مواجه شود و یا به دلیل فاصلۀ نادرست بین لثه و دندان، پلاک در آنجا تجمع یابد.
  5. هزینۀ این روش درمانی نسبت به کامپوزیت بسیار بالاست.
  6. امکان بروز حساسیت برای بیمار در صورت استفاده از روکش لمینت زیاد است زیرا سطح دندان‌های آنها اندکی تراش داده شده و کمی از مینای دندان از بین می‌رود.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

به طور کلی هرکدام از این دو روش مزایا و معایبی دارند و اینکه کدام‌ روش بهتر است کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد.

این افراد بهتر است از کامپوزیت استفاده نکنند:

  1. افرادی که دندان‌های آنها بسیار نامرتب و بهم ریخته است.
  2. افرادی که مبتلا به دندان قروچه هستند.
  3. افرادی که مبتلا به ناهنجاری‌های فک هستند.
  4. افرادی که التهاب شدید لثه دارند.
  5. بهتر است کودکان از این روش استفاده نکنند زیرا ممکن است در اثر رشد استخوان فک و دهان کودک، نظم کامپوزیت دچار مشکل شود. همچنین عدم توانایی کودک در رعایت اصول بهداشتی سبب آسیب‌دیدگی و تغییر رنگ کامپوزیت خواهد شد. بهتر است دختران پس از سن 16 سالگی و پسران پس از سن 18 سالگی اقدام به کامپوزیت دندان‌های خود کنند زیرا تا قبل از این سن ممکن است موقعیت لثه و دندان‌ها دچار تغییر شود.
کامپوزیت یا لمینت؟
کامپوزیت یا لمینت؟

این افراد بهتر است به جای لمینت از کامپوزیت استفاده کنند:

  1. افرادی که مینای دندان کافی ندارند بهتر است به جای لمینت از کامپوزیت استفاده کنند زیرا برای قرار دادن لمینت بر روی سطح دندان باید اندکی سطح دندان تراش داده شود در حالیکه معمولا برای قرار دادن کامپوزیت از تراش سطح دندان استفاده نمی‌شود مگر آنکه دندان‌ها برآمدگی خاصی داشته باشند.
  2. بهتر است افرادی از کامپوزیت دندان استفاده کنند که نیاز به ترمیم ساختار دندان خود دارند و یا برای ترمیم آسیب‌های جزئی به کامپوزیت نیاز دارند.
  3. افرادی که فک بالای آنها جلوتر است، دندان‌های زرد دارند، دندان‌های آنها روی هم قرار گرفته است بهتر است از کامپوزیت استفاده کنند.

این افراد بهتر است از لمینت استفاده نکنند:

  1. برای افرادی که دندان‌های کج و نامرتب دارند، استفاده از لمینت مناسب نیست زیرا ممکن است روکش دندان در اثر فشار دندان‌های کج دچار شکستگی و آسیب‌دیدگی شود.
  2. افرادی که پر کردگی بزرگ دندان و یا ترک خوردگی عمیقی در دندان دارند بهتر است از لمینت استفاده نکنند.
  3. هم راستا نبودن فک و دندان باعث اعمال فشار بر روی برخی از دندان‌ها می‌شود. به همین علت بهتر است افرادی که دندان و فک هم‌راستا ندارند از لمینت استفاده نکنند.

در چه مواردی بهتر است از لمینت استفاده شود؟

  1. افرادی که دندان‌های بدرنگی دارند و دندان‌های آنها در اثر شرایط محیطی یا مادرزادی و یا عواملی مانند مصرف بیش از حد سیگار و چای و قهوه تغییر رنگ داده‌اند. افرادی که از مواد رنگ‌زا زیاد استفاده می‌کنند و زمان کافی برای نظافت دندان‌های خود و رعایت اصول بهداشتی ندارند بهتر است از لمینت استفاده کنند زیرا کامپوزیت به راحتی تغییر رنگ می‌دهد.

البته در صورتی که لکه‌های دندان شما با برخی از درمان‌های سفیدکننده دندان برطرف می‌شود بهتر است از آن روش‎ها استفاده کنید زیرا هزینۀ لمینت دندان بسیار بالاست.

  1. افرادی که دندان ترک خورده دارند بهتر است از لمینت استفاده کنند. ترک دندان ممکن است منجر به بروز مشکلات دهان و دندان، تجمع باکتری‌ها و پلاک دندانی، پوسیدگی دندان و در نهایت بیماری لثه شود.
  2. اگر مبتلا به دندان قروچه هستید بهتر است از روکش لمینت به جای کامپوزیت استفاده کنید. البته در صورت تداوم دندان قروچه ممکن است لمینت نیز دچار سایش شود.
  3. افرادی که دندان‌های کوچک و یا کوتاه دارند بهتر است برای بلند کردن و یا بزرگتر نشان دادن دندان‌ها از لمینت استفاده کنند. افزایش طول تاج دندان با لمینت امکان‌پذیر است.
  4. افرادی که دندان‌هایی دارند که به شدت لکه‌دار است و یا شکاف‌های بزرگی بین دندان‌هاست بهتر است از لمینت استفاده کنند. بستن فاصلۀ بین دندان‌ها با لمینت امکان‌پذیر است و بهم‌ریختگی‌های جزئی یا متوسط را نیز می‌تواند اصلاح کرده و پوشش دهد.
  5. افرادی که قصد اصلاح طرح لبخند خود را دارند بهتر است از لمینت استفاده کنند.
  6. اگر قصد دارید چند مورد زیبایی را به صورت همزمان انجام دهید، لمینت برای شما گزینۀ مناسب‌تری است. برای صاف کردن و سفید کردن مجموعه‌ای از دندان‌ها بهتر است از روکش لمینت استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش متداول کاربران و بیماران که «کامپوزیت بهتر است یا لمینت» پاسخ دهیم. به طور کلی اگر به دنبال افزایش زیبایی دندان‌های خود هستید و می‌خواهید طرح لبخند خود را اصلاح کنید و یا قصد دارید تغییر شکل و رنگ و اندازه در دندان‌های خود داشته باشید تا زیبایی آنها دوچندان شود بهتر است از روش لمینت برای دندان‌های خود استفاده کنید. البته به شرط آنکه بتوانید از پس هزینه‌های آن بربیایید و بیماری جدی دهان و دندان نداشته باشید.

اگر قصد دارید دندان‌های معیوب خود را ترمیم کنید و یا دوست دارید شکستگی‌های کوچک دندان خود را اصلاح کنید و یا حتی برای افزایش اندازۀ دندان و یا تغییر رنگ دندان می‌توانید از روش انعطاف‌پذیرتر کامپوزیت که هزینۀ کمتری دارد و قابل ترمیم توسط دندانپزشک است استفاده کنید. این نکته را هم در ذهن داشته باشید که طول عمر و ماندگاری لمینت معمولا بیشتر از کامپوزیت است و ممکن است صرف هزینۀ بیشتر برای آن معقول و منطقی باشد.

گاهی اوقات رفع مشکل شما با هر دو روش کامپوزیت و لمینت ممکن است و تنها نکته‌ای که باید توسط بیمار مدنظر قرار گیرد، طول عمر و ضخامت و هزینۀ این دو روش زیبایی است.

به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید تا پس از انجام معاینات اولیه به شما بهترین روش را پیشنهاد کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *