مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان


مراحل ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا کاشت درمان به یک روش تقریبا دائمی گفته می‌شود که جایگزین ریشه دندان می‌شود. امروزه از این روش برای جایگزینی یک دندان خراب استفاده می‌شود و از موفقیت بالایی نیز برخوردار است. در این مقاله قصد داریم مراحل کامل ایمپلنت دندان را توضیح دهیم تا با روند کاشت دندان بهتر آشنا شوید. لطفا تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

مراحل ایمپلنت دندان
مراحل ایمپلنت دندان

اقدامات قبل از کاشت ایمپلنت دندان

قبل از ایمپلنت دندان باید اقدامات و آمادگی‌هایی صورت بگیرد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به طور معمول فرآیند و روند این اقدامات ممکن است بین 1 روز تا 7 ماه زمان لازم داشته باشد. برخی از این اقدامات باید با دستور و بر اساس صلاحدید پزشک صورت بگیرد و ممکن است برای تمام بیماران الزامی نباشد.

 هرچه بافت لثۀ بیمار و استخوان فک او در شرایط بهتری باشد و و بیماری و مشکل خاصی نداشته باشد، مدت زمانی که برای انجام اقدامات قبل از کاشت دندان لازم است، کاهش پیدا می‌کند. مراحل قبل از کاشت دندان به شرح زیر می‌باشد:

1. معاینات و اقدامات اولیه:

دندان و فک بیمار باید توسط دندانپزشک معاینه شود. بیمار باید از تمام دندان‌های سالم و غیرسالم خود عکس رادیوگرافی تهیه کند. نیاز است که از استخوان فک و همچنین از بافت لثه تصویربرداری صورت بگیرد. میزانی از استخوان فک که برای ایمپلنت مورد نیاز است باید بررسی شود.

2. کشیدن دندان‌های خراب و یا ترمیم آنها:

دندان‌های پوسیده باید درمان شوند و دندان‌هایی که نیاز به کاشت دارند، کشیده شوند.

3. پیوند استخوان:

در صورتی که بیمار نیاز به پیوند استخوان داشته باشد، این امر باید صورت بگیرد. پیوند استخوان بین 1 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد و دوران بهبودی آن بین 4 تا 7 ماه طول می‌کشد.

برای پیوند استخوان لازم است که لثه برش داده شود و مواد پیوند استخوان در قسمت برش خورده جای داده شود. در صورت نیاز بیمار به پیوند استخوان، باید فرآیند بهبودی طی شود و 3 تا 9 ماه بعد، عمل جراحی ایمپلنت صورت بگیرد.

 برای قرارگیری روکش ایمپلنت در استخوان فک نیاز است که بازسازی حجم استخوان فک انجام شود و جراحی پیوند استخوان برای بازسازی کردن حجم فک ضروری است. ایمپلنت تنها در صورتی به فک متصل شده و شل نمی‌شود که استخوان کافی برای پیوند آن وجود داشته باشد. در صورتی که استخوان فک نازک باشد و یا ارتفاع استخوان فک کم باشد نیاز به پیوند استخوان است.

4. لیفت سینوس:

در صورتی که لیفت سینوس نیاز باشد باید انجام شود. لیفت سینوس بین 1 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد و دوران بهبودی آن بین 6 تا 8 ماه خواهد بود.

برای کاشت دندان نیاز است که بیمار، قاعده استخوانی محکم و کافی داشته باشد تا بتواند از کاشت دندان پشتیبانی کند. به همین دلیل گاهی لازم است تا دندانپزشک در عمل جراحی لیفت سینوس، اقدام به اضافه کردن مواد پیوندی استخوان کند. اگر فرد بیمار استخوان کافی نداشته باشد عمل کاشت دندان با موفقیت انجام نمی‌شود و باید از روش لیفت سینوس برای پیوند استخوان استفاده شود.

این عمل جراحی باید قبل از کاشت دندان صورت بگیرد زیرا برای تکمیل رشد محکم و کافی استخوان به چند ماه زمان نیاز است. علت کمبود استخوان در این قسمت ممکن است به بیماری‌های مادرزادی، سرطان، بیماری‌های پیشرفتۀ لثه و یا تحلیل رفتن استخوان‌ها در اثر عوامل مختلفی مانند افزایش سن مربوط باشد.

 افرادی که اختلالات انعقاد خون، سینوزیت حاد، سرطان، بیماری خودایمنی و یا ایدز دارند نمی‌توانند عمل لیفت سینوس را انجام دهند. همچنین افرادی که بین لایه مخاطی دهان و لایه مخاطی سینوس استخوان ندارند نیز قادر به انجام عمل جراحی لیفت سینوس نیستند.

5. مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی:

 قبل از عمل کاشت دندان برای جلوگیری از بروز عفونت نیاز است که آنتی بیوتیک توسط دندانپزشک تجویز شود. مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک قبل از عمل، طبق صلاحدید پزشک است. قبل از عمل کاشت دندان نیز در صورتی که بیمار دچار ضعف بدنی باشد باید طبق صلاحدید پزشک برای چند روز یا چند هفته آنتی بیوتیک مصرف کند.

پیش از عمل نیاز است که بیمار رژیم غذایی خاصی داشته باشد و از خوردن وعده‌های غذایی سنگین در 10 تا 20 ساعت قبل از عمل خودداری کند. زیرا ممکن است که در جریان عمل نیاز به بیهوشی بیمار باشد. همچنین لازم است که بیمار 1 تا 5 هفته قبل از کاشت دندان از مصرف سیگار و دخانیات خودداری نماید.

مراحل ایمپلنت دندان
مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان بعد از اقدامات اولیه

پس از طی کردن مراحلی که قبل از کاشت دندان نیاز است و طی کردن زمان لازم برای بهبودی، دندانپزشک اقدام به ایمپلنت دندان می‌کند. مراحل ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

1. تزریق داروی بی‌حسی:

ابتدا باید داروی بی‌حسی به استخوان فک تزریق شود.

2. قرار دادن فیکسچر ایمپلنت:

داخل استخوان فک باید فیکسچر ایمپلنت جایگذاری شود. فیکسچر ایمپلنت قطعه‌ای است که باید در جراحی کاشت دندان در ساختار فک وارد شود و سایر قطعات را به خود وصل کند. در واقع از این قطعه به عنوان ریشه در استخوان فک استفاده می‌شود. جنس این قطعات از فلز تیتانیوم است و به صورت پیچ طراحی می‌شوند.

این قطعه اولین قطعه‌ای است که در طی فرآیند کاشت دندان به ساختار فک وارد می‌شود و سایر قطعات باید به این قطعه وصل شوند.

2 هفته بعد از کاشت دندان نیاز است که ایمپلنت‌ها بررسی و معاینه شوند و و بخیه‌ها کشیده شود. سپس در این مرحله نیاز است که بیمار 3 الی 6 ماه منتظر بماند تا ایمپلنت قرار داده شده در فک جوش بخورد. فیکسچر ایمپلنت باید توسط بافت استخوانی فک پذیرفته شود و به بافت استخوانی اطراف آن جوش بخورد.

3. قرار دادن هیلینگ:

 در این مرحله یک قطعۀ کروی شکل توپر به نام هیلینگ در داخل استخوان فک و روی استخوان فک و لثه قرار داده شده و تنظیم می‌شود. در واقع پس از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت و بهبودی آن نیاز است که این قطعه در استخوان فک روی ایمپلنت و بالای لثه قرار بگیرد. ارتفاع و قطر هیلینگ متفاوت است و دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که چه قطعه‌ای برای هر بیمار مناسب است.

 پلی اکسید متیلین، فلز تیتانیوم و زیرکونیا، مواد اصلی تشکیل‌دهندۀ هیلینگ هستند. نصب هیلینگ در 3 تا 6 ماه بعد از مراحل قبلی صورت می‌گیرد و 1 تا 3 هفته زمان نیاز دارد که در جای خود محکم شود. البته وضعیت لثه بیمار، سن بیمار، تعداد ایمپلنت‌ها، مصرف دخانیات توسط بیمار و سایر عوامل در کم و زیاد شدن این مدت زمان تاثیر دارند.

هیلینگ ممکن است در یک فرآیند یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای نصب شود. دندانپزشک تشخیص می‌دهد که کدام فرآیند برای بیمار مربوطه بهتر است.

اگر هیلینگ ایمپلنت لق شود و یا بیفتد علاوه بر خسارت مالی وارد شده به بیمار، نیاز به صرف زمان بیشتری است تا استخوان جهت کاشت مجدد ترمیم شود و مجددا باید محل کاشت مناسب پیدا شود. البته این موضوع ممکن است منجر به افزایش حساسیت لثه به ایمپلنت شود و طول دوره درمان ایمپلنت نیز افزایش پیدا کند. عواملی مانند ابتلا به بیماری خود ایمنی، کافی نبودن تراکم استخوان فک، عدم اتصال کامل پیچ ایمپلنت به استخوان، عدم تعیین دقیق و اصولی محل کاشت ایمپلنت و دقت نکردن بیمار به رعایت توصیه‌های مراقبتی از سمت پزشک ممکن است باعث شوند که هیلینگ لق شده و یا بیفتد.

4. قرار دادن قطعه اباتمنت:

در این مرحله باید قطعۀ اباتمنت Abutment برای اتصال تاج بر روی پایه ایمپلنت پیچ شود. استفاده از قطعه اباتمنت برای نگهداری تاج دندان ضروری است. اباتمنت‌ها یا از جنس تیتانیوم و یا از جنس زیرکونیوم هستند. برای اتصال اباتمنت به دندان میتوان از چسب مخصوص دندان یا پیچ لگ و یا برخی ضمائم خاص استفاده کرد. اباتمنت روی ایمپلنت سوار می‌شود و باعث می‌شود تا دندان‌های مصنوعی سفت و محکم شوند.

5. نصب تاج موقت:

در این مرحله باید تاج موقت نصب شود. تاج موقت شبیه یک کلاه دندانی است که قبل از قرار دادن تاج دائمی روی دندان گذاشته می‌شود. این روکش از نفوذ باکتری و جابجایی دندان محافظت می‌کند و از موادی مانند فلزات، رزین، سرامیک و … ساخته شده است.

6. قرار دادن تاج دائم:

در این مرحله دندانپزشک اقدام به قرار دادن تاج اصلی دندان می‌کند. این تاج همان چیزی است که شما به عنوان دندان در دهان خود می‌بینید. این تاج جایگزین دندان از دست رفته می‌شود.

7. روکش ایمپلنت:

دو تا چهار هفته بعد از نصب هیلینگ، لازم است که قالب‌گیری روکش ایمپلنت انجام شود و 10 روز بعد از قالب‌گیری، روکش امتحان می‌شود. یک تا دو هفته بعد از تست روکش، روکش تحویل داده شده و روی دندان کاشته شده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

با ایمپلنت دندان دیگر نیازی نیست که افراد نگران دندان از دست رفتۀ خود باشند. مدت زمان بهبودی عوارض بعد از ایمپلنت بستگی به وضعیت بیمار دارد. البته در صورت سلامت کامل بیمار و شرایط خوب استخوان فک و بافت لثۀ او، دندانپزشک می‌تواند اقدام به کاشت ایمپلنت فوری کند که در طی یک روز انجام‌پذیر است. اما در شرایطی که بیمار نیاز به عمل‌های جراحی مختلف داشته باشد و انجام ایمپلنت فوری ممکن نباشد، این فرآیند ممکن است بین 3 تا 12 ماه زمان نیاز داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *