ایمپلنت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟

ایمپلنت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟

ایمپلنت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟


ایمپلنت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟

جراحی ایمپلنت دندان یک فرآیند چند مرحله‌ای یا تک مرحله‌ای است که نیاز به صرف هزینه، زمان و رعایت اصول بسیاری از سمت بیمار دارد. یکی از دغدغه‌های بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، این است که مدت زمان مورد نیاز برای جراحی کاشت دندان چقدر است. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با مدت زمان مورد نیاز برای تمام مراحل ایمپلنت دندان آشنا شوید.

عوامل تاثیرگذار بر طول درمان جراحی ایمپلنت دندان

عوامل زیادی وجود دارند که بر مدت زمان و طول درمان ایمپلنت دندان تاثیر می‌گذارند و به طور کلی نمیتوان یک زمان مشخص را برای تمام بیماران اعلام کرد. درصد موفقیت هر مرحله از جراحی کاشت دندان از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد. همچنین طول دوران بهبودی در هر مرحله برای افراد مختلف، متفاوت و متغیر است.

ایمپلنت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟
ایمپلنت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟

عوامل و گزینه‌هایی که بر مدت زمان جراحی ایمپلنت تاثیر می‌گذارند به شرح زیر هستند:

1. کیفیت و برند ایمپلنت مورد استفاده:

اجزای ایمپلنت باید از مواد باکیفیتی تشکیل شده باشند که از استاندارد ISO و ASTM International پیروی کنند. ایزو (ISO) در جهت تدوین استانداردهای بین‌المللی فعال است. ای اس تی ام بین‌الملل (ASTM International) یکی از سازمان‌های بین‌المللی است که توسعه‌دهندۀ استاندارد است.

بهترین مواد تشکیل‌دهندۀ ایمپلنت دندان، زیرکونیوم اسید و یا تیتانیوم است. البته از آلیاژها و مواد دیگری همچون مواد سرامیکی و آلیاژ طلا و کبالت نیز برای تهیه ایمپلنت استفاده می‌کنند.

بهترین مواد تشکیل‌دهنده برای روکش ایمپلنت نیز روکش زیرکونیا است. نوع دیگر روکش ایمپلنت، روکش PFM نام دارد. این روکش از مواد و فلزاتی مانند نیکل، تیتانیوم، کبالت و طلا ساخته می‌شود. استحکام روکش زیرکونیا از PFM بیشتر است و قیمت آن نیز گران‌تر است.

دلیل استفادۀ گسترده از تیتانیوم در ساخت ایمپلنت دندانی این است که این آلیاژ زیست سازگار است و قابلیت آمیخته شدن با بافت استخوانی اطراف خود را دارد و توسط بدن انسان پس زده نمی‌شود. ایمپلنت زیرکونیا نیز بسیار مستحکم و مقاوم است و چون از جنس فلز نیست، دچار خوردگی نمی‌شود و رسانای حرارت نیز نمی‌باشد.

2. کاشت دقیق و اصولی پایه ایمپلنت در داخل فک:

در صورتی که جراحی ایمپلنت توسط پزشک و در مرکز درمانی معتبری انجام شود، بیمار با عوارض و مشکلات ناشی از کار غیرحرفه‌ای پزشک روبرو نخواهد شد و مدت زمان جراحی ایمپلنت کاهش خواهد یافت.

3. وضعیت جسمانی و سلامت عمومی فرد بیمار:

قبل از آغاز جراحی، پزشک باید از وضعیت سلامتی و جسمی بیمار اطمینان حاصل کند. این اطمینان ممکن است از طریق انجام برخی آزمایش‌های متداول باشد. به دلیل تزریق بی‌حسی در طول جراحی ایمپلنت و یا در صورت لزوم بیهوشی بیمار، وضعیت جسمی و سلامتی بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورتی که بیمار عفونت لثه داشته باشد و یا مبتلا به بیماری‌های لثه مانند بیماری پریودنتیت باشد، ابتدا باید با مصرف دارو این عفونت درمان شود. بیماری پریودنتیت یک بیماری مربوط به بافت‌های اطراف دندان است و لثه‌ها و نسوج نگهدارندۀ دندان را درگیر می‌کند.

در صورتی که بیمار نیاز به جراحی لثه داشته باشد، مدت زمان جراحی لثه و بهبودی عوارض آن نیز به مدت زمان طول درمان ایمپلنت دندان اضافه خواهد شد.

سایر بیماری‌ها از قبیل دیابت، تحلیل استخوان فک، وضعیت ضعیف ایمنی بدن نیز جزء مواردی هستند که یا باید توسط پزشک درمان شده و پس از آن اقدام به کاشت دندان شود و یا ممکن است اجازۀ ایمپلنت برای بیمار مربوطه داده نشود. بانوان باردار، بیمارانی که در حال انجام مراحل پرتودرمانی هستند، افرادی که هنوز به بلوغ اسکلتی نرسیده‌اند و استخوان فک آنها تکامل پیدا نکرده است نیز لازم است صبر کنند و برای کاشت ایمپلنت عجله نکنند.

4. میزان تراکم استخوان فک:

چنانچه تراکم استخوان فک بیمار برای جراحی ایمپلنت کافی نباشد، جراحی لثه و یا پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان باید انجام شود. دندانپزشک تشخیص می‌دهد که از بین انواع پیوند استخوان اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت و آلوپلاستیک کدام‌یک انجام شود. تفاوت این روش‌ها در محل تامین مواد پیوند استخوان است.

البته در روش ایمپلنت زیگوماتیک نیازی به پیوند استخوان نیست و ایمپلنت را در این روش به استخوان زیگوماتیک وصل می‌کنند که بخش قوی استخوان گونه است. این استخوان یک استخوان چهار وجهی است که قوس گونه را تشکیل می‌دهد و با استخوان‌های فک بالا، پیشانی، گیجگاهی و پروانه‌ای مفصل می‌شود.

طول مدت زمان لازم برای عمل جراحی پیوند استخوان در حدود یک تا دو ساعت است. افرادی که مبتلا به بیماری پریودنتال هستند و یا نقص مادرزادی دارند و یا به هر دلیل دیگری با کاهش تراکم استخوان در فک بالا و پایین خود مواجه شده‌اند نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان دارند.

5. لیفت سینوس قبل از جراحی اصلی ایمپلنت:

چنانچه بیمار نیاز به لیفت سینوس داشته باشد، این مرحله و مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی آن نیز به طول درمان جراحی ایمپلنت افزوده می‌شود. از لیفت سینوس برای افزایش تراکم و اندازه فک بالا استفاده می‌شود و زمانی به این جراحی نیاز است که در فک انسان بافت استخوانی کافی نباشد تا دندانپزشک تاج، بریج و یا مولرهای مصنوعی ایمپلنت دندانی را در فک قرار دهد.

به طور معمول بین 2 تا 3 هفته زمان نیاز است تا بیمار پس از این عمل جراحی بهبودی پیدا کند.

6. روش مورد استفاده برای کاشت ایمپلنت:

مدت زمان طول درمان ایمپلنت به میزان زیادی به روش کاشت آن بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و بسته به اینکه دندانپزشک از چه روشی استفاده کند، مدت زمان جراحی و بهبودی متفاوت خواهد بود.

برخی از روش‌های کاشت ایمپلنت دندانی عبارتند از:

 ایمپلنت تک مرحله‌ای: در این روش نیاز به بازۀ زمانی 3 تا 6 ماه است تا ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد.

ایمپلنت فوری: این روش به صورت یک روزه انجام می‌شود. اگر بیمار شرایط پذیرش ایمپلنت را داشته باشد، در یک جلسه جراحی ایمپلنت انجام می‌شود و عملیات کاشت ایمپلنت صورت می‌گیرد. آناتومی استخوان قسمتی که قرار است ایمپلنت در آن قرار بگیرد، در انتخاب این روش کاشت توسط دندانپزشک تاثیر دارد. این ایمپلنت برای دندان‌های جلو که در معرض دید هستند بهتر است.

 ایمپلنت دو مرحله‌ای: در این روش، کاشت ایمپلنت در دو مرحله صورت می‌گیرد و بین دو مرحله باید 3 تا 6 ماه زمان باشد تا بیمار بهبودی حاصل کند.

روش پانچ: در این روش، جایگذاری ایمپلنت در حدود 15 دقیقه زمان لازم دارد و حدود 3 ماه نیز زمان نیاز است تا ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. پس از 3 ماه نیز یک تا دو هفته زمان نیاز است تا طراحی روکش و … انجام شود.

روش اندوستال: این روش کاشت ایمپلنت ممکن است چندین ماه زمان نیاز داشته باشد. در این روش باید سوراخی در فک به اندازۀ پایه تیتانیوم قرار داده شود. جوش خوردن پایه تیتانیوم به استخوان‌های اطراف به زمان زیادی نیاز دارد.

7. سرعت جوش خوردن ایمپلنت و استخوان:

مدت زمان موردنیاز برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان به عوامل زیادی بستگی دارد. معمولا در فک بالا 3 ماه و در فک پایین 5 ماه زمان مورد نیاز است. عواملی که در کاهش این بازه زمانی تاثیر دارند عبارتند از:

  • رژیم غذایی مناسب
  • رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان توسط بیمار
  • مصرف داروهایی که دندانپزشک تجویز می‌کند
  • دستکاری نکردن ناحیه جراحی
  • ترک دخانیات
  • انتخاب پزشک باتجربه و متخصص

مدت زمان تقریبی مورد نیاز برای مراحل مختلف ایمپلنت دندان

  1. یک تا هفت روز زمان برای انجام معاینات اولیه و مراحل قبل از کاشت ایمپلنت از قبیل تصویربرداری و … مورد نیاز است.
  2. کاشت ایمپلنت دندان فوری در یک روز انجام می‌شود و ایمپلنت دندان معمولی بین یک تا هفت ماه زمان نیاز دارد.
  3. بعد از کاشت ایمپلنت در حدود یک تا دو هفته زمان نیاز است تا بیمار بهبود پیدا کند.
  4. سه تا دوازده ماه زمان نیاز است تا بهبودی کامل استخوان اتفاق بیفتد.
  5. در صورت نیاز به انجام جراحی‌های مازاد مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان، زمان این جراحی‌ها و زمان مورد نیاز برای بهبودی آنها نیز به طول مدت درمان افزوده می‌شود. عمل جراحی پیوند استخوان بین 1 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد و دوران بهبودی آن 4 تا 7 ماه است.

عمل جراحی لیفت سینوس بین 1 تا 3 ساعت زمان می‌برد و 6 تا 8 ماه زمان برای بهبودی آن مورد نیاز است.

  1. چنانچه بیمار مبتلا به عفونت لثه و … باشد، مدت زمان مصرف دارو و آنتی بیوتیک نیز به طول درمان ایمپلنت افزوده می‌شود.
  2. برای کشیدن دندان‌هایی که قرار است ایمپلنت شوند و بهبودی جای زخم آنها نیز ممکن است به چند روز یا چند هفته زمان نیاز باشد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش طول مدت زمان لازم برای جراحی ایمپلنت تاثیرگذار هستند. به طور کلی میتوان گفت که بین 3 تا 12 ماه زمان نیاز است تا ایمپلنت دندان جایگزین دندان از دست رفته شود. چنانچه قصد انجام جراحی ایمپلنت دندان را دارید باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطابق با شرایط جسمانی شما زمان تقریبی مورد نیاز برای کاشت دندان را مشخص کند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *