مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان

مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان

مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان


مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی از روش‌های مختلفی برای زیبا کردن ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود و بدیهی است که ظاهر زیبای دندان‌ها بر روی زیبایی چهره تاثیر بسزایی دارد. کامپوزیت و لمینت دندان دو روش بسیار متداول برای زیباسازی ظاهر دندان‌ها هستند که به طور گسترده‌ای توسط مراکز مختلف دندانپزشکی و پزشکان متخصص زیبایی انجام می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به مقایسۀ کامپوزیت و لمینت و شرح تفاوت‌های این دو روش زیبایی بپردازیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان
مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

پیش از آنکه به مقایسۀ لمینت و کامپوزیت بپردازیم، لازم است که هرکدام از این روش‌ها را به صورت جداگانه شرح دهیم. لمینت دندان یک نوع پوستۀ نازک است که بر اساس نیاز فرد متقاضی و توسط مواد رنگی دندان طراحی می‌شود. این پوستۀ نازک به سطوح جلویی دندان‌ها متصل می‌شود و در مواقع تغییر رنگ و یا تغییر شکل و اندازه دندان‌ها قابل استفاده است. لمینتی که روی سطح جلویی دندان وصل می‌شود، با لایه‌های طبیعی مینای دندان جایگزین می‌گردد.

لمینت برای زیباتر کردن چهره و لبخند بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای افرادی که دندان زیبا می‌خواهند و یا به دنبال دندان‌های مقاوم در برابر لک هستند بسیار مناسب و کاربردی است. ظاهر طبیعی لمینت باعث شده تا این روش زیبایی طرفداران زیادی داشته باشد.

لمینت دندان نسبت به بسیاری از روش‌های زیبایی و دندانپزشکی از روند تهاجمی کمتری برخوردار است و برای ترمیم و پوشش دندان‌های خرد شده، دندان‌های فاصله‌دار، دندان‌های شکسته در جلو و عقب و همچنین دندان‌های تغییر رنگ داده بسیار مناسب است. نگهداری از روکش‌های لمینت بسیار آسان است و دوام و مقاومت آن بسیار زیاد است به طوری که یک جایگزین مناسب برای دندان‌هایی به شمار می‌آید که مینای آنها خراب شده است.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های زیبایی است که برای اصلاح طرح لبخند و ترمیم برخی مشکلات جزئی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت بالای انجام این روش زیبایی و همچنین مقرون به صرفه بودن آن باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد.

برای کامپوزیت دندان از ترکیبات ویژه‌ای مانند ترکیبی از رزین، مواد پلاستیکی و مواد شیشه‌ای استفاده می‌شود. این ترکیبات علاوه بر اینکه به راحتی فرم و شکل می‌گیرند، به راحتی نیز رنگ می‌شوند. از این روش نیز برای اهداف مختلفی مانند برطرف کردن لکۀ دندان و یا درست کردن شکستگی دندان استفاده می‌شود. علاوه بر آن، پر کردن حفره‌های دندان‌ها نیز با کامپوزیت امکان‌پذیر است.

کامپوزیت یکی از روش‌هایی است که در برخی موارد می‌تواند جایگزین ارتودنسی شود و برای رفع کجی و نامرتبی دندان‌ها و همچنین رفع فاصلۀ بین دندان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. مواد چسبندۀ کامپوزیت با عاج و مینای دندان پیوند مستحکمی ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا ترمیم دندان بسیار ساده‌تر انجام شود. بیشترین درخواست برای کامپوزیت، کامپوزیت دندان خرگوشی، کامپوزیت دندان جلو و همچنین کامپوزیت دندان نیش است. روکش‌های سرامیکی یا پرسلن، رزین کامپوزیت‌ها و هیبریدها از انواع کامپوزیت‌های دندانی هستند.

مقایسه کامپوزیت و لمینت

به احتمال زیاد برای بسیاری از کاربران و بیماران این سوال مطرح است که تفاوت کامپوزیت و لمینت در چیست؟ هر دو روش کامپوزیت و لمینت برای طیف گسترده‌ای از مشکلات دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به سطح جلویی دندان‌های بیمار متصل می‌شوند.

برای اینکه تصمیم بگیرید که از کدام روش برای رفع مشکلات دندانی خود استفاده کنید لازم است که نظر دندانپزشک را جویا شوید تا مجموعه‌ای از معیارهای دندان و دهان شما را مورد بررسی قرار دهد. ولی در اینجا به بیان برخی از تفاوت‌های این دو روش و مقایسۀ آنها می‌پردازیم تا تصمیم‌گیری برای شما آسان‌تر شود.

تفاوت مواد تشکیل‌دهندۀ کامپوزیت و لمینت

اولین تفاوت بین کامپوزیت و لمینت در مواد تشکیل‌دهندۀ آنهاست. مواد تشکیل‌دهندۀ متفاوت منجر به ویژگی‌های متفاوت هرکدام از این دو روش و همچنین مراحل درمانی متفاوت می‌شود.

لمینت دندان به چند دسته تقسیم می‌شود اما معروف‌ترین و پرطرفدارترین شکل آن، لمینت سرامیکی است. مادۀ اصلی لمینت سرامیکی فلدسپات است. فلدسپات دسته‌ای از مواد معدنی است که جزء تکتوسیلیکات‌های سنگ‌ساز به شمار می‌آید و حاوی کلسیم، سدیم یا پتاسیم است.

مادۀ تشکیل دهندۀ کامپوزیت معمولا رزین است. از رزین به طور گسترده در صنعت دندانپزشکی برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت شکل ظاهری لمینت و کامپوزیت

تراش دادن سطح دندان‌ها یکی از تفاوت‌های مهم کامپوزیت و لمینت است. در روش کامپوزیت، سطح دندان‌ها تراش داده نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا ظاهر دندان‌ها در روش کامپوزیت به اندازۀ لمینت طبیعی نباشد. در برخی از روش‌های کامپوزیت ممکن است که دندان‌ها اندکی برآمدگی و یا حتی بیرون‌زدگی داشته باشند و به ظاهر طبیعی دندان آسیب برسانند.

برای نصب لمینت روی سطح جلویی دندان‌ها نیاز است که کمی سطح دندان تراش داده شود و همین موضوع سبب طبیعی‌تر به نظر رسیدن لمینت نسبت به کامپوزیت است. در فرآیند نصب کامپوزیت فقط دندان‌هایی احتیاج به تراش سطحی دارند که بیرون‌زدگی داشته باشند.

تفاوت ماندگاری لمینت و کامپوزیت

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت و لمینت با یکدیگر متفاوت است. به طور معمول هم میزان ماندگاری و هم میزان استحکام لمینت به ویژه لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت است. دلیل این میزان از مقاومت به مواد تشکیل‌دهندۀ لمینت مربوط است. البته میزان ماندگاری کامپوزیت نیز به نحوۀ استفاده از آن و مراقبت‌های صحیح بهداشتی بستگی دارد و در صورت رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، میزان ماندگاری افزایش می‌یابد. با این وجود میزان متوسط ماندگاری کامپوزیت در حدود 5 تا 7 سال و طول عمر لمینت در حدود 10 تا 15 سال است.

مواد تشکیل‌دهندۀ لمینت در دمای بالا در حدود 700 درجه سانتیگراد و در کورۀ دندانپزشکی حرارت داده می‌شوند و به همین علت ساختمان تشکیل‌دهندۀ ذرات لمینت بسیار مستحکم و مقاوم است ولی مراحل سفت شدن کامپوزیت در دهان بیمار و با استفاده از نور آبی انجام می‌شود. پس بدیهی است که استحکام و مقاومت لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت باشد.

قیمت‌های متفاوت لمینت و کامپوزیت

هزینه‌های این دو روش زیبایی بسیار متفاوت است و به طور کلی، هزینۀ کامپوزیت از لمینت ارزان‌تر می‌باشد. دلیل قیمت کمتر کامپوزیت به روش اجرایی ساده‌تر آن و جنس مواد تشکیل‌دهندۀ آن برمی‌گردد که در مقایسه با لمینت از مواد ارزان‌تری تشکیل شده است. فرآیند پیچیده و طولانی ساخت و نصب لمینت دندان باعث می‌شود تا قیمت آن حداقل 3 برابر کامپوزیت باشد.

رنگ‌پذیری متفاوت لمینت و کامپوزیت

لمینت نسبت به کامپوزیت شفاف‌تر است و مقاومت آن نیز در برابر رنگ‌پذیری و لکه‌ها بیشتر است. البته این موضوع بستگی به مراقبت‌های بهداشتی بیمار هم دارد و ممکن است در صورت استفادۀ مداوم از مواد غذایی رنگ‌زا و عدم رسیدگی به لمینت دندان، شاهد تغییر رنگ لمینت باشید.

روش اجرایی متفاوت لمینت و کامپوزیت

فرآیند اجرایی این دو روش و همچنین طول دورۀ درمان آنها متفاوت است. کامپوزیت در یک جلسه قابل اجراست و با قرار دادن مواد تشکیل‌دهنده بر روی سطح جلویی دندان و تراز کردن این مواد با اشعۀ لیزر انجام می‌شود ولی فرآیند اجرای لمینت زمان‌بر است. با توجه به اینکه ساخت لمینت به قالب‌گیری نیاز دارد و این کار در آزمایشگاه انجام می‌شود، اجرای آن به بیش از یک جلسه زمان نیاز دارد ولی کامپوزیت توسط خود دندانپزشک در مطب ساخته می‌شود. برای طی کردن فرآیند لمینت دندان و انجام آن، بین دو هفته تا یک ماه زمان لازم است.

میزان ترمیم‌پذیری متفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

لمینت دندان پس از نصب و قرارگیری بر روی سطح جلویی دندان، قابل جایگزینی و برگشت‌پذیر نیست. تنها راه حذف آن این است که از دندانپزشک کمک بگیرید در حالیکه کامپوزیت قابل ترمیم است.

برگشت‌پذیری کامپوزیت و لمینت

یکی از بزرگترین تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت در برگشت‌پذیری آنهاست. کامپوزیت برگشت‌پذیر است زیرا برای انجام آن نیازی به تراش دندان‌های طبیعی و تغییر شکل آنها نیست ولی لمینت برگشت‌پذیر نیست.

میزان پوشانندگی متفاوت پوسیدگی دندان

میزان پوشانندگی لمینت و کامپوزیت با یکدیگر متفاوت است. ایرادات عمیق دندان‌ها مانند لکه‌ها و تیرگی‌های بسیار عمیق و داخلی با کامپوزیت قابل برطرف شدن نیستند. در حالیکه لمینت قابلیت پوشش دندان‌های آسیب دیده و لکه‌دار را دارد و می‌تواند دندان‌های نامرتب را نیز پوشش دهد. در واقع میتوان گفت که لمینت طیف وسیعی از مشکلات دندان را پوشش می‌دهد.

نیاز به معاینه سالانه

کامپوزیت به دلیل دوام و استحکام کمتر و تفاوت‌های کلی که با لمینت دارد بهتر است به صورت سالیانه توسط پزشک معاینه شود تا در صورت خرابی و شکستگی تعویض گردد. لمینت نیازی به معاینۀ سالانۀ دندانپزشک ندارد و طول عمر آن زیاد است.

البته لازم به ذکر است که در صورت شکستگی و آسیب لمینت، این روکش باید توسط دندانپزشک برداشته شود و فرآیند روکش دندان از ابتدا انجام شود در حالیکه کامپوزیت آسیب دیده را میتوان در داخل دهان ترمیم کرد و نیازی به خارج کردن آن نیست.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، لمینت و کامپوزیت دو روش متداول برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده و همچنین اصلاح آنها هستند که برای افزایش زیبایی چهره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به بیان تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت بپردازیم و این دو روش زیبایی را با یکدیگر مقایسه کنیم. امیدواریم که از این مطالب نهایت بهره را برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *