مراقبت بعد از لمینت دندان


لمینت یکی از شیوه های درمانی دندانپزشکی زیبایی است که به فرد متقاضی تجربه ی داشتن لبخندی زیبا و دندان های درخشان را هدیه می کند. شیوه درمانی لمینت از پرطرفدارترین درمان هایی ست که توسط متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انجام می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه بروز ترین متدهای دندانپزشکی زیبایی علاوه بر لمینت سرامیکی دندان، لمینت فوق نازک دیگری با نام لمینت لومینیرز دندان نیز در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی از جمله کلینیک دندانپزشکی جهت ارائه خدمات به کار گرفته می شود .

انوع روکش های دندان

بطور کل روکش های دندانی از دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تشکیل شده که هر کدام مزایا و معایب خود را دارا می باشند. علاوه بر این فرآیند ساخت هرکدام متفاوت است. از این نکته که بگذریم، هرکدام به مراقبت های خاصی برای دوام و نگهداری طولانی مدت نیاز دارند.برای به دست آوردن دندان هایی زیبا و درخشان، هزینه های زیادی را صرف می کنید و قطعا می دانید که  ارزش تجربه ی جذابیت وصف نشدنی را خواهد داشت .

مراقبت ها

مراقبت های بعد از لمینیت دندان به طور کلی شامل موارد زیر است

پس از انجام لمینت سرامیکی دندان، امکان حساسیت موقت به نوشیدنی های گرم و سرد وجود دارد ؛ پس نگران نباشید چرا که این حساسیت در مدت کوتاهی رفع می شود.

  • حداقل دو بار در روز به صورت منظم مسواک بزنید.
  • کشیدن نخ دندان را در برنامه روزانه مراقبت از دهان و دندان های خود قرار دهید.
  • توصیه می کنیم از مصرف مواد خوراکی رنگدانه دار ، پرهیز کنید . چرا که به مرور زمان موجب تغییر رنگ روکش های سرامیکی دندان های شما خواهند شد. از جمله ی این این خوراکی ها می توان به قهوه ، چای ، نوشابه و مواد خوراکی دیگری که حاوی رنگدانه های زیادی هستند اشاره کرد. این مواد خوراکی نه تنها بر روی لمینت های دندان شما ، بلکه بر روی رنگ مینای طبیعی دندان اثر گذار هستند.
  • از خوردن غذاهای سخت و میوه های سفت خودداری کنید. توجه داشته باشید ، هرگز از دندان برای
  • شکستن چیز هی سفت (اجیل)  استفاده نکنید ، زیرا این کار به قطع باعث شکستگی دندان و روکش دندان شما می شود.
  • به دلیل اینکه امکان ترمیم مجدد لمینت سرامیکی وجود ندارد ، به مراقبت های بیشتری نسبت به روکش های دندانی دیگر نیاز است. چرا که در صورت شستگی و آسیب به لمینت دندان ، باید تعویض کامل روکش صورت گیرد.
  • برای استفاده از دهانشویه حتما از دندانپزشک معالجه کننده خود مشورت بگیرید که دهانشویه مخصوصی را به شما پیشنهاد کند.
  • مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان را بطور کل کنار بگذارید چرا که به مرور زمان موجب تغییر رنگ لمینت دندان می شود.
  • پس از لمینت کردن دندان دیگر نیازی به جرم گیری دندان نیست. اما در صورت لزوم با دندانپزشک خود در این خصوص مشورت کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک و چکاپ های دوره ای را هر 6 ماه یکبار داشته باشید تا از بیماری های احتمالی پریودنتال پیشگیری شود.
  • یکی از عادات اشتباهی که موجب آسیب به لمینت دندان می شود، دندان قروچه در خواب یا بیداری است .
  • لمینت های سرامیکی بیشتر از ناحیه لبه ی دندان دچار ضعف هستند و احتمال شکستگی و لب پریدگی وجود دارد. دقت داشته باشید هرگز از دندان خود برای باز کردن اشیاء سخت استفاده نکنید.
  • پس از انجام لمینت دندان در صورت نداشتن رضایت کامل از شکل و اندازه و برجستگی دندان های خود، می توانید با دندانپزشک معالج مشورت کنید تا تغییرات لازم را اعمال کند.
  • برای رضایت کامل از لمینت دندان خود بهتر است با رعایت فاصله ی مناسب دندان هایتان را بررسی کنید.
  • اگر پس از اتمام لمینت دندان، احساس تیزی و بلندی دندان داشتید نگران نباشید ، چرا که پس از مدتی با خوردن غذا و مسواک زدن این نواقص برطرف خواهد شد.
  • در صورتی که بعد از اینکه جلسات لمینت شما به پایان برسد شاید احساس تیزی یا بلندی در دندان های خود داشته باشید، جای هیچ گونه نگرانی نیست ، بعد از مدتی با غذاخوردن و یا مسواک زدن این مشکل برطرف می شود.
  • بهتر است از خمیر دندان مناسبی که دندانپزشک معالج شما توصیه می کند ، استفاده کنید.
عدم انجام ورزش های سنگین

 برای برخی افراد فعالیت های فیزیکی و ورزشی سنگین جزو عادت های زندگی آنان است مخصوصا افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند ؛ ورزش هایی مانند فوتبال حرفه ای ، کشتی حرفه ای تکواندو و کاراته حرفه ای می تواند برای لمینت دندان شما کمی خطر آفرین باشد. بهتر است اگر دندان های خود را لمینت

کرده اید هنگام انجام ورزش های سنگین و حرفه ای از محافظ دهان استفاده نمائید تا دندان شما مورد آسیب جدی قرار نگیرد.

اهمیت مراقبت های بعد از لمینیت

چرا مراقبت های لمینت دندان مهم است ؟

در صورت مراقبت های ناصحیح از لمینت های دندانی ، ممکن است سبب ایجاد عفونت و تخریب دندان طبیعی بشوند و در صورت پوسیدگی شدید ، ممکن است دندان طبیعی خود را از دست بدهید.

همچنین لمینت های دندان مانند کامپوزیت دندان قابلیت ترمیم ندارند و در صورتی شکستگی یا تغییر رنگ باید تعویض شوند. البته لازم به ذکر است طول عمر لمینت های دندانی از کامپوزیت ها بیشتر بوده و از استحکام بالاتر و مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ برخوردار هستند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *