فلوراید درمانی در کودکان | مفید یا مضر؟


فلوراید چیست؟

یک ماده معدنی که در طبیعت یافت میشود.یکی از فواید این ماده معدنی که تاثیر مهمی هم در سلامت دندان های انسان دارد ،استحکام بیشتر مینای دندان است ( لازم به ذکر است که مستحکم ترین ماده در بدن انسان است ) که همین عمر سبب میشود دوام دندان هایه انسان ارتقا پیدا کند.

فلوراید درمانی( تراپی ) چیست ؟

به این فرایند که در ان مقداری محلول فلوراید غلیظ با دندان ها تماس پیدا میکند و مدتی در تماس با دندان ها میماند و سبب سلامت بیشتر دندان ها میشود فلوراید درمانی ( تراپی ) نام دارد . این درمان در مطب پزشک متخصص صورت میگیر

البته لازم به ذکر است که این درمان در منزل هم صورت میگیرد،کمانکه حتما درمان در منزل باید طبق دستورات پزشک متخصص و نظارت او انجام شود

فواید و تاثیرات مثبت فلوراید درمانی(تراپی) چیست ؟

  1. این فرایند باعث جذب بهتر کلسیم و فسفات در بدن انسان میشود .همین امر سبب میشود بدن با جذب این عناصر مینای دندان را بهتر ترمیم کند .
  2. با تقویت شدن مینای دندان ، باعث میشود دندان در مقابل باکتری های مضر دهان به مقاومت بالاتری دست یابد.
  3. فرایند پوسیدگی دندان را کند بلکه حتی گاهی ممکن است کامل ان را مختل کند
  4. باتوجه به مقاوم کردن دندان در برابر باکتری های مضر موجب پیشگیری از عفونت لثه و احتمال از دست دادن دندان و حتی درد دندان میشود .

عوارض و تاثیرات منفی فلوراید درمانی(تراپی) چیست ؟

یک عقیده اشتباه که بین عموم افراد جامعه شیوع پیدا کرده است ،فلوراید درمانی یا استفاده  از فلوراید با دوز بالاست که که بر این عقیده هستند .این فرایند باعث ایجاد خطر برای کودکان ما میشود که این یک عقیده باطل است. زیرا که طبق تحقیقات به عمل آمده این فرایند با هر دوز تشخیصی از نظر پزشک متخصص هیچگونه خطر افرینی برای کودکان ما نخواهد داشت .

البته لازم به ذکر است در برخی موارد که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد ،فلوراید درمانی با دوز بالا باعث ایجاد مشکل خواهد شد.

این موارد عبارت اند از:

  • تغییر دندان ها یا به اختصار (فلوروز)

این عارضه ناشی از مصرف فلوراید زیاد با دوز بالا است ، که موجب تغییر رنگ دندان های کودک میشود. فلوروز (Fluorosis) وضعیتی است که در ان رگه های سفید رنگ یا نوع رنگ دیگری رو دندان ها پدیدار میشود. این عرضه در کودکانی که در زمان طفولیت ( در این زمان دندان ها زیر لثه به رشد خود ادامه میدهند ) امکان این عارضه از بدو تولد تا هشت سالگی است.

این امردرکودکانی هم که بیش از حد ، از فلوراید استفاده میکنند هم وجود دارد برای مثال استفاده از خمیر دندان فلوراید دار بیش از حد مورد نیاز و یا خوردن مکمل های حاوی فلوراید ، حتی نگه داشتن بیش از اندازه خمیردندان دردهان موجب این عارضه میشد.

  • آلرژی

برخی افراد نیز ممکن است دارای آلرژی پوستی باشند و پوست آن ها تحریک شود که این پدیده اغلب رخ نمیدهد.

  • خاصیت سمی

فلوراید هم مثل اغلب ماده هایه مورد استفاده ی انسان اگر از دوز کافی آن بیشتر شود حالت سمی پیدا میکند و خطرناک است.اما این اتفاق به نوعی نادر است با این حال توصیه پزشکان این است برای کودکان زیر 6 سال توصیه میشود از وارنیش فلوراید استفده شود. وارنیش فلوراید یکی از روش های است که برای کودکان توصیه میشود چون ممکن است کودکان کم سن ژل یا فوم فلوراید را قورت دهند و دچار حالت تهوع و حتی استفراغ شوند.

  • از دیگر عوارض استفاده بیش از حد فلوراید میتوان نام برد :

  1. مشکل در هموستازی استخوان های بسیار متراکم که خیلی قوی نیستند
  2. اوردوز فلوراید که علائمی همچون حالت تهوع اسهال واستفراغ ، خستگی و تعریق شدید ایجاد میشود

مدت زمان فرایند فلوراید درمانی(تراپی) چقدر است ؟

این فرایند که توسط پزشک متخصص انجام میشود مدت زمانی چند دقیقه ای دارد که به عواملی همچون جنس دندان ، تغذیه قبل از انجام فرایند و نظیر ان مربوط است پس از انجام آن معمولا توصیه پزشکان این است تا نیم ساعت بعد باز هم طبق عوامل گفته شده چیزی خورده یا آشامیده نشود؛

فلوراید درمانی(تراپی)چقدر بر کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است؟

به طور کلی این فرایند از پوسیدگی دندان های کودکان و نوجوانان جلوگیری میکند .به طور مثال در یک بررسی در پژوهش یک ساله بر رویه کودکان و نوجوانان متوجه شدن که 43% پوسیدگی دندان های ان ها نسبت به بقیه مردم جامعه کاهش پیدا کرده است

آیا فلوراید درمانی(تراپی) برای همه ی افراد مناسب است؟

طبق توصیه انجمن دندانپزشکی امریکا (ADA)افراد بین 6 الی 12 ماه در سال میتوانند این عمل را انجام دهند که آن هم به (وضعیت دندان های هر شخص بستگی دارد) ؛ برای برخی افراد هم که پوسیدگی ندان های آ« ها از حدی بیش تر است میتوانند از محلول فلوراید دار (دهانشویه حاوی فلوراید )استفاده کنند.

  • پوسیدگی دنداندر چه کسانی بیش تر است ؟

  1. افراد معتاد به مواد مخدر و الکل
  2. افراد دچار اختلال خوردن
  3. افراد با بهداشت نامانسب دهان و دندان ها
  4. تغذیه نامناسب (منجر به خشک شدن دهان و فعالیت باکتری های اسیدی)
  5. افراد دارای مینای ضعیف دندان
  6. افرادی ک خشکی دهان دارند
  7. افراد دارای بیماری های زمینه مثل سرطان که منجر به شیمی درمانی میشود(شیمی درمانی باعث خشکی دهان میشود)

منابع طبیعی حاوی فلوراید کدام اند ؟

  1. چای
  2. ماهی با استخوان پخته شده
  3. برخی شیر خشک ها

فلوراید مصرفی مورد نیاز هر فرد چگونه است ؟

  • فرد از سنین تولد تا 3 سالگی 1/0 الی 5/1 میلی گرم(mg)
  • فرد از سنین 4 تا 6 سالگی 1 الی 5/2 میلی گرم(mg)
  • فرد از سنسن 7 تا 10 سالگی 5/1 الی 5/2 میلی گرم(mg)
  • فرد در سنین نوجوانی و جوانی 5/1الی 4 میلی گرم(mg)

بصورت کلی فلوراید درمانی(تراپی) در کودکان چگونه است ؟

این امر درحالت  کلی برای کودکان مخصوصا در سنین پایین که دندان ها حکم بسیار مهم در هضم مکانیکی غذا دارند و از اهمیت بسزایی برخوردار هستند نیاز به مراقبت بیشتری دارند مخصوصا برای کودکان این عمل هم بسیار کمک میکند مقاوت کردم لثه و دندان هایی که حتی در آینده میخواهند به عنوان دندان اصلی جایگزین دندان های شیری شوند ؛ البته این کار باید زیر نظر پزشک متخصص برای کودکان انجام بگیرد که تمامیه عوارض هایه احتمالی ناشی از ان را به کم ترین مقدار خود برساند .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *