جراح فک و صورت

جراح فک و صورت

جراح فک و صورت


جراح فک و صورت

امروزه ناهنجاری‌های ناحیۀ فک و دهان به راحتی توسط جراحان فک و صورت قابل رفع هستند. این جراحی زیبایی و ترمیمی بسیار حساس است و انجام آن به متخصصان کارآزموده و باتجربه نیاز دارد.

به همین دلیل در این مقاله ابتدا فرآیند جراحی فک وصورت را توصیف کرده و ویژگی‌هایی را که یک متخصص جراحی فک و صورت باید دارا باشد شرح می‌دهیم. چنانچه قصد انجام این جراحی را دارید و نمی‌دانید که باید به چه پزشکی مراجعه کنید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

جراح فک و صورت
جراح فک و صورت

جراحی دهان و فک و صورت چیست؟

جراحی فک و صورت یک نوع جراحی است که طیف گسترده‌ای از اختلالات و نقص‌ها را اصلاح می‌کند. این جراحی هر نوع صدمه و نقصی که در سر، صورت، فک، گردن و طاق جمجمه وجود داشته باشد را اصلاح می‌کند. لازم به ذکر است که در جراحی فک و صورت، هم بافت نرم و هم بافت سخت ناحیۀ دهان، فک و صورت قابل درمان است. این رشته در ایران جزء دوره‌های تخصصی دندانپزشکی است.

انواع جراحی‌های کوچک داخل دهانی، جراحی‌های نقص‌های مادرزادی، جراحی تومورهای خوش‌خیم و حتی بدخیم در ناحیه صورت و گردن و فک، جراحی عفونت‌هایی که در ناحیۀ فک و صورت هستند، جراحی‌های زیبایی و ترمیمی در ناحیۀ فک و صورت و جمجمه و گردن جزء وظایف یک جراح فک و صورت هستند.

چه افرادی نیاز به جراحی فک و صورت دارند؟

دلیل بروز اختلالات در ناحیه فک و صورت و نیاز افراد به این جراحی می‌تواند به عوامل ژنتیکی، ضربه به فک و صورت آنها در اثر تصادف، بیماری و برخی سندروم‌های مادرزادی باشد. در هر صورت چند دسته از افراد هستند که به جراحی فک و صورت نیاز حتمی دارند.

  1. افرادی که در ناحیۀ صورت و فک خود با ناهنجاری‌هایی روبرو هستند و فک آنها حالت طبیعی ندارد.

 برای مثال:

  • فک پایین آنها جلوتر است
  • فک پایین دچار انحراف است
  • فک پایین عقب‌تر است
  • فک بالا دچار انحراف است
  • فک بالا دچار تنگی شدید است
  • در فک آنها تومور وجود دارد
  • افرادی که هنگام لبخند زدن، مقدار زیادی از لثۀ آنها دیده می‌شود
  1. این افراد حتما باید به جراح فک و صورت مراجعه کنند تا مشکل آنها به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد:
  • افرادی که در نتیجۀ ناهنجاری‌های فک و صورت خود دچار دردهای مزمن هستند
  • افرادی که در فرآیند نفس کشیدن با مشکلات و اختلالاتی مواجه هستند
  • افرادی که در هنگام صحبت کردن با برخی مشکلات غیرعادی و غیرطبیعی مواجه هستند
  • کسانی که در هنگام جویدن غذا، زبان خود را گاز می‌گیرند
  • کسانی که دچار سایش و یا شکستن بیش از حد در دندان‌های خود هستند
  • افرادی که تنفس غیر ارادی از راه دهان دارند
  • افرادی که در جویدن و بلعیدن غذا با مشکل مواجه هستند
  • افرادی که در فک و مفاصل آن با دردهای مزمن مواجه هستند
  1. افرادی که برای زیبایی ظاهری خود نیاز به این جراحی دارند، برای مثال آروارۀ بالا در آنها به خوبی رشد نکرده است و همین موضوع باعث شده تا بینی آنها بیش از اندازه بزرگ نشان داده شود یا افرادی که وقتی دندان‌های خود را بر روی یکدیگر قرار می‌دهند، فضای خالی میان دندان‌های آنها دیده می‌شود.

جراحی فک و صورت چند نوع است؟

به طور معمول، سه نوع جراحی عمده بر روی فک صورت می‌گیرد.

1. جراحی تصحیح فک:

 جراحی تصحیح فک که به آن ارتوگناتیک هم می‌گویند، یکی از جراحی‌های عمدۀ فک و صورت است. معمولا افرادی که مشکل ژنتیکی دارند و در نتیجۀ آن، مولرهای دو استخوان فک آنها رشد و تکامل نامنظمی داشته است به این جراحی نیاز دارند.

این جراحی زمانی نیاز است که فرد هنگام بستن دهان نمی‌تواند دندان‌های دو ردیف بالا و پایین را روی هم قرار دهد و فاصلۀ غیرطبیعی بین آنها ایجاد می‌شود. گفته می‌شود که علاوه بر مشکلات ژنتیکی، فشار ناشی از زبان در بین دندان‌های قدامی پایین و بالا برای مدت زمان طولانی و همچنین مکیدن زیاد انگشت و پستونک در کودکان نیز سبب بر هم خوردن هماهنگی میان دندان‌های قدامی می‌شود. این مشکل که به آن اپن بایت نیز گفته می‌شود سبب بروز اختلالات گفتاری، خرناس کشیدن، بیماری پریودنتال، گوش درد و سردرد، مشکلات خواب و … می‌شود.

در این جراحی نیاز است که قسمتی از استخوان قسمت بالایی فک برداشته شود، در واقع بخشی از استخوان که دندان بر روی آن قرار می‌گیرد. پس از آن، با کمک صفحات و پیچ‌هایی به محکم کردن فک بالا در جای خود کمک می‌کنند.

2. اصلاح جلوآمدگی فک پایین:

 اصلاح جلوآمدگی فک پایین نیز نوع دیگری از جراحی فک و صورت است. به جلوآمدگی دندان‌های فک پایین آندربایت می‌گویند که در این حالت دندان‌های فک پایین خیلی جلوتر از دندان‌های فک بالا قرار می‌گیرند. جلو بودن فک پایین علاوه بر اینکه زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سبب ساییدگی دندان‌ها، تحلیل لثه و پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها نیز می‌شود. همچنین در نتیجۀ این اختلال ممکن است که بیمار با مشکلات مربوط به تکلم، جویدن نادرست مواد غذایی، درد در ناحیۀ صورت و فک مواجه شود.

عوامل بروز این مشکل علاوه بر ژنتیک ممکن است به عوامل محیطی مختلفی مانند عادت‌های غلط در دوران کودکی، سرطان و تومور در فک و دهان یا ضربه و آسیب به فک‌ها باشد.

در این جراحی، استخوانی را که در قسمت عقبی فک قرار گرفته است را از بخش جلویی آن جدا می‌کنند و آن را اصلاح می‌کنند. با جراحی فک پایین این امکان به بخشی که دندان روی آن قرار گرفته داده می‌شود تا به عقب حرکت کند و در نتیجه تراز شود.

3. اصلاح عقب رفتگی فک پایین:

اصلاح عقب رفتگی فک پایین نیز یکی دیگر از انواع جراحی فک و صورت است. دلایل عقب بودن فک پایین می‌تواند به کوچک بودن فک پایین، کوچک بودن دندان‌ها و یا عادت‌های نادرستی مانند تنفس دهانی و حتی مکیدن انگشت مربوط باشد.

در این جراحی، استخوان قرار گرفته در بخش پایینی فک را از پایۀ آن جدا می‌کنند و سپس آن را اصلاح می‌کنند. پس از آن، قسمتی از فک پایین را که دندان بر روی آن قرار گرفته است و همچنین بخشی از چانه را به طرف جلو حرکت می‌دهند.

نتیجۀ جراحی فک و صورت چه خواهد بود؟

مهمترین اتفاقی که پس از جراحی فک و صورت می‌افتد، افزایش زیبایی ظاهری فرد است که تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس او دارد. سایر اختلالات مانند اختلالات گفتاری که فرد بیمار با آن مواجه است تا میزان زیادی بهبود پیدا می‌کند. تعادل اجزای صورت، بهبود خواب و فرآیند تنفسی، بهبود عملکرد دندان‌ها و همچنین آسان‌تر شدن فرآیند جویدن و بلع از جمله نتایجی است که بیمار پس از جراحی فک و صورت با آن مواجه خواهد شد.

بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت در تهران

به طور کلی یک جراح فک و صورت خوب باید علاوه بر دارا بودن تخصص و تجربه و کارآزمودگی، سلامت بیمار را در هر شرایطی اولویت کار خود قرار دهد و به منافع شخصی و مالی خود توجه نکند. بهتر است جراح ابتدا به رفع مشکلات و اختلالات تنفسی، گفتاری و … بپردازد و سپس به جنبۀ زیبایی چهره بیمار فکر کند. برای مثال در صورت درگیر بودن بیمار با مشکل انحراف بینی، ابتدا لازم است که این اختلال رفع شود و سپس به زیبایی بینی پرداخته شود.

همچنین وظیفۀ جراح است که به درخواست‌های نامتعارف و غیرمنطقی بیمار توجهی نکند و و سلامتی او را اولویت قرار دهد و چنانچه درخواست بیمار به صلاح او نیست، با توضیح منطقی و شرح مشکل وی، او را قانع کند.

جراح فک و صورت

قبل از انتخاب جراح فک و صورت باید ابتدا دقت کنید که جراح مربوطه بیش از سه سال سابقه کار داشته باشد و جراحی‌های موفقیت‌آمیزی را در این مدت سپری کرده باشد. همچنین باید جراح مربوطه مدرک معتبر برای هرکدام از دوره‌های آموزشی داشته باشد و با آخرین فناوری‌ها و پیشرفت‌های این حوزه نیز آشنا باشد.

مجموعۀ درمانی رضوی با دارا بودن یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی در غرب تهران این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون کوچکترین دغدغه‌ای مشکل خود را حل کنید و درمان اختلالات و بیماری‌های خود را به جراحان با تجربه و متخصص فک و صورت این مجموعه بسپارید. برای دریافت نوبت به سایت این مجموعه با آدرس www.razavi-md.com مراجعه کنید و برای مشاوره با شماره تماس‌های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله دربارۀ جراحی فک و صورت و موارد مربوط به آن صحبت کردیم و همچنین یکی از بهترین مراکز جراحی فک و صورت در غرب تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم. چنانچه با اختلالاتی که در این مقاله عنوان شد مواجه هستید و یا به دلیل افزایش زیبایی چهره نیاز به انجام عمل جراحی فک و صورت دارید حتما با مجموعه درمانی رضوی مشورت کنید تا پزشکان این مجموعه، بهترین راه‌حل را برای حل مشکل شما ارائه دهند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *