پروتز دندان | توضیحات کامل


پروتز دندان چیست ؟

وقتی دنان  از بین میرود یا کشیده میشود . دندان  جایش همیشه خالی میماند تنها  درصورتی اینطور نمیشود که با روشی که از مهم ترین ان میتوان  به پروتز دندان اشاره کرد استفاده کنید .

به طور کلی به هر وسیله جایگزین دندان از دست رفته یا وسیله ای که نقصض دندان هارا برطرف کند ؛یک

.  است  (dental prosthesis)پروتز دندانی

انواع پروتز دندان کدام اند ؟

  1. پروتز دندانی کامل یا دندان مصنوعی) dentures(
  2. ) partial  denture  (پروتز دندان پارشیل
  3. بریج یا پل دندانی ) bridge(
  4. ) dental implant ( ایمپلنت

نکته:  پروتز دندانی نوع وسیله دندانپزشکی است که ؛یا جایگزین دندان های از دست رفته میشود ،یا نقص دندان های از بین رفته را پوشش میدهد.

 انواع پروتز دندانی ثابت  کدام اند ؟

از انجا ک از اسم ان هم مشخص است ؛ پروتز دندانی ثابت  است  و حرکت نمیکند و برای ثابت ماندن در جای خود نیاز به یک تکیه گاه دارد . از این رو این نوع پروتز به  نوع تقسیم بندی میشوند:

  1. پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت:  میتوان از یک دندان تا تمامی دندانی هایی یک فک را با این عمل جایگزین کرد.
  2. پروتز ثابت متکی بر دندان : شامل دو پروتز دندانی  کراون و بریج است.

انواع پروتز دندان متحرک کدام اند ؟

به طور کلی روتز های متحرک بر دو نوع هستند .

  1. پروتز کامل ) اگه همه دندان ها کشیده شده باشند از این نوع استفاده می کنیم(
  2. پروتز پارشیل یا ناکامل ) در صورتی که برخی از دندان ها فقط کشیده شده باشند از این نوع استفاده میکنیم(

پروتز کامل دندان چیست ؟

خود پروتزهای کامل دندانی می تواند معمولی یا فوری باشند. یعنی در دو دسته مجزا قرار داده میشوند .

پروتزهای فوری به صورت موقت استفاده میشوند و تا زمان آماده شدن پروتزهای کامل معمولی، میتوان از آن ها به عنوان جایگزین موقت دندان استفاده کرد. از لحظه کشیده شدن دندان ها تا حدود 12 هفته بعد، میتواند از پروتزهای موقت و فوری استفاده کرد.

بعد از اماده شدن پروتز های معمولی دندان اماده شده اند ؛ پروتز های فوری کنار گذاشته شده و دیگر استفاده نمیشوند، استفاده از پروتز فوری با مشکلاتی همراه خواهد بود و باید برای تنظیمات مجدد به پزشک متخصص ،دندانپزشک خود چند باری مراجعه کنید.

پروتز دندان پارشیل چیست ؟

این پروتز در دسته پروتز های متحرک قرار میکیرد ،و اجزای تشکیل دهنده ی مختلفی دارد .دندان های مصنوعی جایگزین در این نوع پروتز روی یک پایه پلاستیکی قرار میگیرند که همرنگ لثه هاست این مجموعه توسط یک نگهدارنده ی فلزی در داخل دهان قرار میگیرد و موقتا فیکس میشود ، اگر میخواهید  پروتز دندان ارزان داشته باشید میتوانید ، روی پاشیل ها حساب کنید.

زمانی که هنوز برخی دندان ها در فک ها ی بالا پایین وجود داشته باشد ما از این پروتز برای جایگزین سایر دندان ها استفاده  می کنیم.  یک پروتز دندان ناکامل  نه تنها فضای خالی ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته را پر میکند ؛ بلکه از تغییر  موقعیت دندان ها ی دیگر جلوگیری میکند .

پروتز دندان چگونه ساخته میشود ؟

راه ساخت و آماده شدن دندان مصنوعی میتواند چند هفته طول بکشد و شما شاید لازم باشد چند جلسه برای اینکار به مطب دنداپزشک یا متخصص پروتز دندان خود مراجعه کنید. بر همین اساس، روند آماده سازی این دستگاه های دندانپزشکی چند مرحله خواهد بود:

  1. مرحله اول بررسی فک بالا و پایین شما می شود ؛دندانپزشک میزان فاصله و تمام اندازه گیری ها را انجام میدهد و به این منظور مرحله قالب گیری انجام می شود.
  2. بر اساس قالب گیری انجام شده با مواد موم مانند و شکل پذیر مانند پلاستیک پروتز ها ی دندانی ساخته میشوند.
  3. پروتز ها اماده جاگذاری و نصب میشوند .
  4. تنظیمات لازم برای راحتی بیشتر هم بعد ها توسط پزشک صورت میگیرد.

آیا پروتز دندان غیر ظبیعی هستند ؟

دندانسازان و دندانپزشکان متخصص در پروتز، تمام تلاش خود را میکنند که پروتزها را به عنوان جانشین شایسته ای برای دندان های  طبیعی شما بسازند. اگر نگاهی به آن ها بی اندازید خودتان متوجه میشوید که ظاهر آن ها چندان هم غیرطبیعی نیست و حتی طرح لبخند شما را هم زیباتر میکنند.

آیا غذا خوردن با پروتز دندانی سخت است ؟

  • غذا خوردن با این دندان های جدید در ابتدای امر ،کمی دشوار خواهد بود. ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید به درستی و بدون مشکل با آن ها غذا بخورید. به همین دلیل شما باید تا چند هفته سعی کنید بیشتر غذاهای نرم شده بخورید.
  • مواد غذایی را با هر دو طرف دندان های خود بجوید. بعد از مدتی میتوانید غذاهای جامد هم بخورید اما سعی کنیدکه غذاهای سفت و سخت نخورید. زیرا به لثه های شما ممکن است آسیب وارد شود.
  • و از خوردن غذاهایی که بسیار چسبناک یا سخت هستند خودداری کنید.
  • همچنین هنگام استفاده از پروتز دندان باید از جویدن آدامس خودداری کنید.
  • هنگام استفاده از پروتز به این نکته توجه کنید که نباید از مسواک استفاده کنید.

آیا پروتز های دندان روی صحبت کردن هم تاثیر میگذارند ؟

بعد از قرار دادن پروتزها روی لثه ها ممکن است در تلفظ برخی از کلمات دچار مشکل شوید. اگر چنین شد؛

سعی کنید با تمرین و تکرار، آواز خواندن یا صحبت کردن با دیگران، تلاش کنید تکلم خود را بهبود ببخشید. با

.گذشت چند روز به راحتی میتوانید با پروتزهای جدید خود صحبت کنید  .

گاهی اوقات ممکن است وقتی می خندید، سرفه می کنید یا لبخند می زنید، پروتز دندان لغزیده یا کمی جابجا شود که این طبیعی است و جای نگرنی وجود ندارد. اما به راحتی یک فشار با کمک زبان، دوباره میتوانید پروتز

.را به سر جای خودش برگردانید .

آیا گزینه های دیگری بجز پروتز دندان وجود دارد ؟

پاسخ به این سوال بله است ، روش هایی مانند بریج دندان و ایپلنت از کارببردی ترین جاییگزین ها و بهترین ها هستند ، البته که به همان اندازه که ایمپلنت زیبا و موثر است هزینه ی گذاشتن ان بسیار زیاد است .

از میان تمام روش های جایگزین دندان ،ایمپلنت بهتر است اگر توانایی مالی آن را دارید و میخواهید برای  همیشه یک دندان فوق العاده داشته باشید بهتر است که ایمپلنت بکارید .

تجربه پروتز دندانی چگونه است ؟

حساس و تجربه دندان های جدید ممکن است ،  برای چند هفته کمی عجیب و غریب باشد ؛ تا اینکه عضلات گونه و همچنین زبان یاد بگیرند که چگونه با آن ها کنار بیان . تا چند روز بعد از استفاده ممکن است لثه ها کمی تحریک شوند و تولید بزاق دهان نیز افزایش یابد. اما همه این ها تا زمانی است که شما به طور کامل به پروتزها و دندان های مصنوعی جدید خود عادت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *